dinsdag 14 maart 2017

Saint Patrick voor foodies

Iers rundvlees

What's the craic? 
Dat ik een bijzondere band met Ierland heb. Misschien zit het rode haar er wel voor iets tussen, wie weet? Ik ben er ondertussen al een keer of 7 geweest, en mijn hart zegt dat ik er dringend nog eens naartoe moet. Maar als ik niet naar Ierland kan, komt Ierland wel naar mij.

Saint Patrick's Day
Op 17 maart viert iedereen op de hele wereld mee de Ierse nationale feestdag. Gebouwen en rivieren kleuren groen, ook in ons land. En Manneke Pis trekt die dag zijn beste groene pakje aan. Als je nog een aanleiding of excuus zoekt om lekker te eten, hierbij enkele foto's ter inspiratie en enkele recepten. Uiteraard enkel met Ierse producten!

Iers rundvlees


Workshop
Lucky me, ik mocht gaan koken met topchef Stéphane Grulois. Daar kon ik natuurlijk geen neen tegen zeggen.
Als voorgerecht Ierse beef met oesters.

Iers rundvlees

Als hoofdgerecht botermalse steak, met Guinness-saus, aubergine en aardappelwafels. To die for.

Iers rundvlees

Andere chefs maakten deze bordjes:

Iers rundvlees

Iers rundvlees


Iers lam

Recept
Als het iets meer mag zijn dan een Irish stew, appeltaart en whiskey, heb ik een leuke recept voor jullie. Recht vanuit de inspiratie van topchef Dimitri Marit.

Lamskoteletjes, veelkleurige veelkleurige wortelen, sesamboter
Ingrediënten: 1 lamsrack, 1 bosje tricolor wortelen, 1 bosje normale wortelen, boter, witte wijn, 3 eierdooiers, kalfsfond, 2 lente-uitjes, sesamolie, 3 dl room, tijm, laurier , komijn, gouden sesam, zwarte sesam, sesamolie.
Recept
Wortelpuree
Maak een mirepoix van wortelen in boter, met fijngehakte sjalot en een teentje knoflook, een takje tijm, een laurierblad, een beetje komijn, zout en peper. Kook op een laag vuur, tot de groentjes mals zijn, en pureer ze dan met een beetje boter.
Veelkleurige wortels
Schil en snijd ze in reepjes. Zoals de aardappelpuree laten koken en om de gaarheid te controleren prik je in het hart.
Wortel pickles:
Snijd de worteltjes in dunne plakjes, kook 2 minuten in pickles met 50 gr. water, 100 gr. azijn, 150 gr. suiker. Laat ze afkoelen in het sap, daarna kan je ze oprollen.
Foyot saus met sesam
400 gr. boter in een kleine steelpan laten smelten. Doe 3 eierdooiers in een grote pan, voeg 2 eetlepels witte wijn, 2 eetlepels bicarbonaat en 1 eetlepel water toe. Klop de eieren op een laag vuur tot het dik wordt, voeg voorzichtig de boter toe en dan de kalfsfond, breng op smaak met een beetje sesamolie en plaats in een sifon met een gaspatroon.
Lamskotelet
Bak aan alle kanten in boter en super hete olijfolie met knoflook en sjalot. Kruidt alle kanten en plaats 8 à 10 minuten in de oven.

Ik heb mij laten vertellen dat je het beste Ierse vlees deze week bij Delhaize en Carrefour kan vinden. (neen, dit is niet gesponsord)
Laat het smaken!

3 opmerkingen:

  1. Hey Freya, hebt ge ook het recept voor de steak met Guinness saus? Ziet er zalig hemels uit...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat recept heb ik niet gekregen, maar ik heb dat samen gemaakt met de chef. Ik stuur je een pm.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ziet er allemaal wel LEKKER uit !!!!!!!!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen